Поведінковий контекст формування економічної політики сучасного підприємства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.2.16

Ключові слова:

економічна політика, поведінкова економіка, поведінкові інструменти, стратегія, стратегічне планування, управління опору змінам

Анотація

Стаття присвячена вивченню сфери застосування поведінкових підходів й інструментарію поведінкової економіки до проєктування економічної політики та реалізації її окремих етапів. Досліджено поведінковий контекст формування економічної політики сучасного підприємства в умовах швидких технологічних змін, економічної нестабільності та високої невизначеності. Обґрунтовано необхідність поєднання класичних раціональних підходів із принципами поведінкової економіки, яка враховує вплив когнітивних упереджень, емоційних чинників і соціальних стимулів на процес ухвалення управлінських рішень. Проаналізовано ключові поведінкові механізми, що визначають реакції працівників і керівників у кризових ситуаціях, а також їхній вплив на ефективність економічної політики підприємства.
Особливу увагу приділено можливостям інтеграції поведінкового інструментарію в стратегічне планування, антикризове управління та систему оцінювання управлінського персоналу. Розглянуто сучасні методики тестування управлінських компетенцій (зокрема Watson-Glaser, Hogan, Caliper Profile) та визначено їхню роль у формуванні об’єктивної картини професійної придатності керівників. Запропоновано підхід до побудови економічної політики, що враховує поведінкові аспекти на всіх етапах — від ідентифікації потреб до оцінки результатів, що сприяє підвищенню адаптивності та ефективності управлінських рішень.
Результати дослідження демонструють, що поєднання економічної раціональності з поведінковими підходами формує нову парадигму управління, у якій врахування людського фактору дозволяє мінімізувати когнітивні помилки, оптимізувати процес змін та забезпечити стійкість підприємства в умовах сучасних викликів.

Біографія автора

А.А. Чорнобаєв , Донецький національний університет імені Василя Стуса

аспірант

Посилання

Козловський С.В. Економічна політика як базовий елемент механізму управління факторами розвитку сучасних економічних систем. Актуальні проблеми економіки. 2010. URL:https://www.researchgate.net/publication/293721347_Economic_policy_as_a_basic_element_for_mechanism_of_managing_development_factors_in_contemporary_economic_systems

Чернобай Л., Широн Ю. Поведінкова економіка: сутність та підходи до визначення. Психологічні виміри культури, економіки, управління. 2016. Вип. 8. С. 71–78. URL: https://ena.lpnu.ua/bitstream/ntb/42047/1/71-78.pdf.

Баранов В. В. Роль поведінкової економіки в розумінні прийняття економічних рішень. Академічні візії. (28). 2024. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/921.

Хромов М. І. Визначення та оцінка профпридатності фахівців до роботи в різних сферах економічної та суспільної діяльності. Вісник Хмельницького національного університету. 2010, № 2, T. 1. С. 135-139.

Ямщикова Л. Критичне мислення як вид розумової діяльності. URL:: http://spc. ks. ua/file_download/42.

Жарик Є. А. Формування та розвиток лідерських компетенцій персоналу підприємства: дис. канд. ек. наук: Запоріжжя, 2019. 240 с.

Ковальова О. П. Використання тесту Хогана для вдосконалення процесу кадрового забезпечення суб’єктів корпоративного управління. Економіка транспортного комплексу. № 36. 2020. С. 155-167.

Офіційний сайт системи незалежної оцінки Хоган. URL: https://www.hoganassessments.com/.

Бойко Б. М., Процик І. С. Застосування системи тестового опитування на основі кластерного аналізу та машинного навчання в задачах профвідбору фахівців. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. № 2 (12) 2024. URL: https://ena.lpnu.ua/items/9b00eb83-5d36-446b-9788-409df130d383

Передало Х.С., Огерчук Ю.В., Лібенко Ю.С. Поведінкова економіка та можливості застосування технік її впливу в сучасних організаціях. Ефективна економіка. 2019. No 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7520

Фединець Н. І. Управління змінами в організації. Науковий вісник НЛТУ України. 2011. Т. 21. №. 15. С. 292-298.

Doran G.T. There’s a S.M.A.R.T. Way to write management’s goals and objectives. Management Review. 1981. Vol. 70 (11). P. 35–36.

Ратушняк О. Г., Бондарчук А. В. Використання SMART-технологій при постановці цілей в управлінні підприємством. Матеріали L науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця, 10-12 березня 2021 р. Електрон. текст. дані. 2021. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fm/all-fm-2021/paper/view/11453.

Башинська І. О. SMART-підхід до визначення цілей смартизації промислового підприємства. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. № 5. 2019. С. 41-46.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

[1]
Чорнобаєв , А. 2025. Поведінковий контекст формування економічної політики сучасного підприємства. Економіка і організація управління. (Вер 2025), 162-173. DOI:https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.2.16.

Номер

Розділ

Статті