Іманентність якості управління закладом неформальної освіти дорослих в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.2.9Ключові слова:
якість управління закладом освіти, система управління освітньою організацією, система управління якістю, заклад неформальної освіти дорослих, адаптивність, ISO 21001:2018, оцінка якості управління закладом неформальної освіти, Ієрархія БеннеттаАнотація
В статті розглядається іманентність як сукупність внутрішніх факторів, які мають вплив на якість управління закладом неформальної освіти дорослих. Досліджується сутність та характеристика понять «заклад неформальної освіти дорослих», «управління закладом неформальної освіти дорослих», а також сформульовано визначення «якість управління закладом неформальної освіти дорослих».
Також дослідницею доводиться, що іманентність якості управління освітнім закладом являє собою його властивість, яка притаманна всій системі управління освітньою організацією та зумовлює її цілісність і сталість.
В цьому контексті авторкою висвітлені ключові аспекти забезпечення та оцінки якості управління закладом неформальної освіти дорослих в Україні та надані рекомендації щодо їх застосування. Під час дослідження проаналізовано законодавчі акти та ініціативи щодо управління закладом освіти, зокрема Закон України «Про освіту», Проєкт Закону «Про освіту дорослих». Також проведено аналіз положень Стандартів ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю» та ДСТУ ISO 21001:2019 (ISO 21001:2018, IDT) «Освітні організації. Системи управління в освітніх організаціях», надані пропозиції щодо адаптації принципів системи управління освітньою організацією та тлумачення термінів з урахуванням характеристик і особливостей діяльності закладів неформальної освіти дорослих в Україні.
Виокремлені переваги застосування положень згаданих стандартів національними провайдерами неформальної освіти дорослих, серед яких підвищення якості освітньої діяльності, соціальної вагомості, довіри збоку стейкхолдерів, покращення корпоративної культури та показників ефективності.
Дослідницею запропонована модель забезпечення та оцінки якості управління закладу неформальної освіти дорослих, яка побудована , базуючись на положеннях стандарту ДСТУ ISO 21001:2019 (ISO 21001:2018, IDT) та з урахуванням юридичних, соціальних та управлінських властивостей закладу.
Зазначається, що особливе місце в забезпеченні якості управління закладом неформальної освіти дорослих займає управління якістю освіти та освітньої діяльності. З метою вибору оптимального підходу до оцінки якості освітньої діяльності, авторкою представлено модель інтегрованої оцінки якості управління освітньою діяльністю закладу неформальної освіти в Україні, яка є сукупністю внутрішніх факторів, що мають вплив на процес надання освітніх послуг та на управління закладом загалом. Модель містить в собі принципи європейської системи забезпечення якості освіти EQAVET та факторіально-критеріальне поєднання показників з рівнями ієрархії Беннетта.
Застосування такого підходу дозволяє зберегти дотримання принципів системи управління освітньою організацією, які передбачені ISO 21001:2018 , сформувати достовірну оцінку якості освіти і бачення про коротко-, середньо- та довгострокові результати освітньої діяльності.
Посилання
Lysak V., Semendyak V. (2018). Rozvytok ludskogo kapitalu: syt`, problemy ta perspektyvy. Globalni ta nacionalniproblemy ekonomiky. [Human capital development: essence, problems and prospects] pp. 548-552. URL: http://global-national.in.ua/archive/21-2018/104.pdf
Alkema V., Kirichenko O. (2023). Management organizacii: navchalnyi posibnyk [Organizational Management: A Textbook.] Kyiv: Universytet ekonomicy ta prava "KROK". URL: https://library.krok.edu.ua/ua/kategoriji/navchalni-posibniki/1440-menedzhment-orhanizatsii
Bezghin K., Doronina O. (2021). Paradigma strategichnogo rozvytku upravlinskogo potancialu pidpryemstva.[Paradigm of strategic development of the managerial potential of the enterprise.] Ekonomika I organizacia upravlinnya (4(40)), 249-259. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.23.
Liashenko O. (2016). Ekonomika pidpryemstva: teoriya i praktika.[Enterprise Economics: Theory and Practice] [Elektronnyi resurs]:zb.materialiv VI Mignarodnoi nauk.-prakt.konf.Upravlinnya rezultatyvnistu diyalnosti pidpryemstva v umovah gibridnoi vijny. (pp. 102-104). Kyiv: KNEU. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/197260124.pdf
Krokhmal N., Miroshnichenko S. (2023). Klasyfikacia tehnologii upravlinnya osvitnimy organizaciamy.[Classification of technologies for managing educational institutions.] Bezperervna profesijna osvita: teoria i praktyka. (74(1)), 36-50. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2023.1.4
Rebukha L., Pavlusyk T. (2021). Innovacii v osviti:perspektyvy rozvytku. [Innovations in education: prospects for development] Materialy I mezhdunarodnoi naukovo-praktychnoi konferencii (Ternopil, Traven 20, 2021).Pryncypy upravlinnya zakladamy osvity (pp. 93-96). Teonopil: ZUNU. Retrieved from https://surl.lu/sperkv
Marmaza O. (2021). Imidzhuvannya v upravlinni zakladom osvity. [Image in the management of an educational institution]. Vzdelävanie a spolocnost: medzinârodny nekonferencny zbornik / eds R. Bematova, T. Nestorenko, 331-337. ISBN 978-80-555-2729-1
Boychuk Y., Boyarska-Khomenko A. (2022). Innovaciina diyalnist kerivnyka zakladu vyschoi osvity v systemi vnutrishnogo upravlinnya yakistju.[Innovative activity of the head of a higher education institution in the system of internal quality management.] (58), 7-16. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_zntndr_2022_58_3
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education” ] №№ 2145-VIII. (05 09 2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Proekt Zakonu Ukrainy “Pro osvitu doroslyh” [Draft Law of Ukraine "On Adult Education"] 10.02.2022 № 7039. (2022). URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI06948A?an=32
ISO 9001:2015. Quality management systems — Requirements. International Organization for Standardization. URL: https://www.iso.org
ISO 21001-2018. Educational Organizations: Management Systems for Educational Organizations - Requirements with Guidance for Use. Retrieved from https://www.iso.org/standard/66266.html
ISO 29990:2010. Learning services for non-formal education and training — Basic requirements for service providers. International Organization for Standardization. URL: https://www.iso.org
Ogienko O. (2017). Teoretychni aspekty upravlinnya yakistu osvity doroslyh. [Theoretical aspects of quality management of adult education.] red. A.Sbruev, Aktualni problem upravlinnya osvity: teoriya, istoriay,innovcijni tehnologii. (pp. 180-201). Sumy: Vydavnyctvo SumDPU im. Makarenko. UKL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi71/0051706.pdf#page=180
Nakonechna O. (2023). Model upravlinna zakladom neformalnoi osvity doroslyh v Ukraini. [Model of management of an institution of non-formal adult education in Ukraine] Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferencii “Menedzhment ta marketing yak factory rozvytku biznesu v umovah ekonomiky vidnovlennya”18-19 kvitnya, 2023, pp. 76-79. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Publishing House, 2023. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25625
Chertov V. (2024).Osnovy andragogiky. Osoblyvosti roboty iz zdobuvachamy P(PT)O: elektronnyj navchalnyj kurs. [Fundamentals of andragogy. Features of working with applicants for VET: an electronic training course.] Bila Tserkva: BINPO DZVO "UMO". URL: https://surl.li/suenhj
Nakonechna N. (2020). Formuvannya korporatyvnoi kultury zakladiv vyschoi osvity pryvatnoi formy vlasnosti: aktyvni metody navchannya personalu [Formation of corporate culture of private higher education institutions: active methods of personnel training]. Red. Lapteva, Socialno-ekonomichni ta pravovi aspekty rozvytku suspilstva:kolektyvna monographiya. Kyiv. Universytet ekonomiky ta prava “KROK”. URL:https://library.krok.edu.ua/media/library/category/monografiji/laptev_0005.pd
Profosvita (2025). Training program for the heads of VET institutions in the online format "Modern approaches to the management of VET institutions in the context of integration into the European educational space". Retrieved from Diia: Digital Education: https://profosvita.online/courses/course-v1:Profosvita+CM-R030-EDUFI+2023/course/
Avdagić, E. (2017). Management Models in Adult Education Organizations. Saraevo: Institute for International Cooperation of the German Adult Education Association-DVV International/Forma Graf. URL: https://www.dvv-international.ba/fileadmin/files/bosnia-and-herzegovina/Documents/Management_Models_in_Organizations_for_Adult_Education.pdf
Onkka, A. (2018). What is Bennett’s Hierarchy Logic Model? Retrieved from Aurora Consult: https://www.auroraconsult.com/what-is-bennetts-hierarchy-logic-model/.