Інтеграція освіти, науки і бізнесу як фактор соціальної безпеки та повоєнного відновлення України
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.1.1Ключові слова:
освіта, наука, бізнес, підприємництво, ветеранський бізнесАнотація
Дослідження присвячено розробці науково-практичних підходів до інтеграції освіти, науки і бізнесу та визначенню перспектив взаємодії окреслених сфер у контексті необхідності забезпечення соціальної безпеки та післявоєнної відбудови України. Методологічною основою дослідження стали фундаментальні положення сучасної економічної теорії, наукові праці вітчизняних і зарубіжних вчених з питань забезпечення взаємодії системи освіти і науки та бізнес-структур. Для вирішення поставлених у роботі завдань використовувалися як загальнонаукові, так і спеціальні методи дослідження, зокрема: аналіз і синтез, дедукція та індукція, метод узагальнення та системного аналізу, абстрактно-логічний метод, метод системного узагальнення. Окреслено напрями інтеграції освіти та бізнесу в контексті вирішення проблеми зайнятості молоді, зокрема: запровадження дуальної освіти, організація спільних освітніх заходів з представниками бізнесу, сприяння створенню стартап-шкіл та шкіл молодого підприємця, організація заходів з метою виконання науково-дослідних робіт студентами, викладачами та науковцями на замовлення підприємств, проведення всеукраїнських та регіональних конкурсів на кращу науково-практичну розробку студентів із заохоченням з боку роботодавців, проведення моніторингу працевлаштування випускників навчальних закладів та створення інформаційної бази випускників на загальнодержавному та регіональному рівні. Визначено напрями інтеграції освіти та бізнесу щодо підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб старшого віку та запропоновано концептуальний механізм співпраці роботодавців та навчальних закладів, який може бути врахований в процесі реалізації відповідного проекту. Запропоновано окремий напрям взаємодії освіти та бізнесу - співпраця університетів з представниками бізнесу та громадськості в напрямку навчання та подальшого працевлаштування ветеранів війни. Визначено, що саме освітній напрям у процесі професійної адаптації ветеранів війни до цивільного життя має стати важливим пріоритетом взаємодії освіти та бізнесу в контексті підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації військовослужбовців, які пройшли військову службу. Окреслено перспективні напрями співпраці науковців та представників бізнесу, зокрема, в контексті використання можливостей грантового фінансування, організації заходів, спрямованих на розробку науково-дослідних проектів на замовлення підприємств, популяризації результатів досліджень молодих науковців тощо.
Посилання
Grishnova, O. & Samartseva, A. (2013) Young specialists on the labour market: problems of competitiveness and employment. Economics and management. No 2. P. 49-54.
Shtanska, O. (2008) Foreign experience of interaction between state youth policy and employment policy. State building. No 1. URL: http://82-117-235-189.gpon.sta.kh.velton.ua/e-book/db/2008-1/doc/5/08.pdf
Korinets, R., & Protchenko, O. (2023). Veteran entrepreneurship: problems and possible solutions. URL: https://zp.gov.ua/upload/editor/dodatok_veteranske_pidpriemnictvo.pdf
Kraus, K., Ignatyuk, A., & Kraus, N. (2023). Veteran entrepreneurship and business in Ukraine: institutional, financial and project components of practical implementation. European scientific journal of Economic and Financial innovation. No 1 (11). P. 98-111. URL: https://journal.eae.com.ua/index.php/journal/article/view/185/151
Bondarevska, K. (2021) Strategy of implementation of social security in the labor market of Ukraine. Dissertation on the receipt of the scientific degree of doctor of economic sciences. Vinnytsia: Vasyl’ Stus Donetsk National University, Vinnytsia. URL: file:///C:/Users/hp/Downloads/9734-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-19396-1-10-20210409.pdf
Ageing in the Twenty-First Century: A Celebration and A Challenge (2012). New York, London: United Nations Population Fund (UNFPA), Help Age International. P. 54-55.
Employment trends and policies for older workers in the recession (2012). European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. Publications Office, 12 p.
Gender equality at the heart of decent work (2016). International Labour Conference, 98th Session, Report VI, Sixth item on the agenda. Geneva: International Labour Office, pp. 152-154.
United Nations, Madrid International Plan of Action on Ageing (2002). Report of the Second World Assembly on Ageing. Madrid. 8-12 April, United Nations, New York, NY, USA. URL: http://www.who.int/ageing/active_ageing/en/
Kolomiets, O. (2014). Regulation of Employment of Older People: from Increasing the Retirement Age to Creating Conditions for Realising Labour Potential. Ukraine: Aspects of Labour. No 2. P.23-28.
Survey “Older Men and Women in Ukraine: Living conditions and social well-being” conducted by “Social Monitoring” and the Ukrainian Centre for Social Reforms from 26 February to 12 March 2013 in 24 regions of Ukraine, the Autonomous Republic of Crimea and Kyiv. Kyiv. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2014-01/pensin_reforma-be1be.pdf
“Needs of Veterans 2023”. URL: https://veteranfund.com.ua/analitics/needs-of-veterans-2023/
Veteran's Assistant: A Roadmap for Communities, Candidates, and Families of Defenders. Ministry of Veterans Affairs of Ukraine. URL: https://mva.gov.ua/ua/pomichnik-veterana/opis-proyektu
Ministry of Finance: The 2022 state budget provides for 2.1 billion hryvnias more for funding science compared to 2021. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_u_derzhbiudzheti_2022_roku_na_finansuvannia_nauki_peredbacheno_na_21_mlrd_grn_bilshe_porivniano_z_2021_rokom-3228
Expenditures on science in the 2024 budget increased by 20%. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3784800-vidatki-na-nauku-v-budzeti2024-zrosli-na-20-u-mon-nazvali-tri-osnovni-napramki.html
Problems of young scientists of Ukraine and recommendations for their solution. URL: https://www.civic-synergy.org.ua/wp-content/uploads/2018/04/Problemy-molodyh-vchenyh-Ukrainy-ta-rekomendatsiyi-shhodo-yihnogo-vyrishennya.pdf?fbclid=IwAR0OPqjUJ3hqGT-1PFN8jExnoKtCGs8JdxguMsovjzKlR0uUzCHs_8pj3Pw