Удосконалення стратегічного управління розвитком підприємств готельно-ресторанного бізнесу
DOI:
https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.2.22Ключові слова:
готельно-ресторанний бізнес; стратегія; планування; прогнозування; підприємницька діяльність; індустрія гостинностіАнотація
У сучасних умовах розвитку ринкової економіки суб’єкти господарювання набувають нових характеристик, стають більш гнучкими, орієнтованими на споживачів товарів і послуг, спираються на раціональне визначення стратегії розвитку. Стратегічне управління є основою бізнесу в 21 столітті.
У статті досліджено проблеми стратегічного планування та прогнозування діяльності підприємств у цілому та на ринку готельно-ресторанних послуг. До них можна віднести: відмінність фонового прогнозу, залежність показників від людського фактору та рівня кваліфікації працівників готельно-ресторанного бізнесу, відсутність уніфікованої та достовірної статистичної інформації та ін.
На основі дослідження різноманітних підходів до визначення категорій «стратегія», «прогнозування», «планування» тощо наведено власні визначення таких понять, як «стратегія», «стратегічне планування підприємництва», «стратегічне прогнозування підприємництво» запропоновано їх трактування з урахуванням специфіки ведення готельно-ресторанного бізнесу.
Запропоновано схему розробки стратегії готельно-ресторанного бізнесу. Згідно з цією схемою всі стратегії залежно від їх типу можна поділити на три групи. До першої групи належать стратегії, при розробці яких використовується лише процес планування, до другої групи — стратегії, відмінною рисою яких є наявність лише процесу прогнозування, до третьої — стратегії, розробка яких включає процес планування та процес прогнозування. При цьому як стратегічне планування, так і стратегічне прогнозування можуть бути як етапом розробки стратегії, так і її кінцевим результатом.
Посилання
Agafonova, L.G. (2002). Turyzm, gotel`nyj ta restorannyj biznes: cinoutvorennja, konkurencija, derzhavne reguljuvannja [Tourism, hotel and restaurant business: pricing, competition, state regulation]: education. Manual. K.: Knowledge of Ukraine, 351 p.
Borodina, V.V. (2003). Restoranno-gotel`nyj biznes: Oblik, podatky, marketyng, menedzhment [Restaurant and hotel business: Accounting, taxes, marketing, management]: education. manual: Book World. 165 p.
Golovko, O.M. (2011). Organizacija gotel'nogo gospodarstva [Organization of the hotel industry]: education. manual. K.: Condor. 410 p.
Evdokimov, K.O., Baikov, E.A. (2009) Teoretycheskye osnovы strategycheskogo razvytyja predpryjatyy turystskoj yndustryy [Theoretical foundations of the strategic development of the tourist industry enterprise]. Bulletin of the National Academy of Tourism, 3 (II), 69-75.
Ilin, A. (2018). Ukraina hostynna: yak rozvyvaietsia hotelnyi rynok [Hospitable Ukraine: how the hotel market is developing]. Hromadske. Hromadske... Retrieved from: https://hromadske.ua/posts/iak-rozvyvaietsia-hotelnyi-rynok [in Ukrainian].
Ostapenko, Ya.O., Paranytsia, N.V., Makarenko, O.Ya. (2020). Statystychnyi analiz i tendentsii rozvytku hotelnoho hospodarstva v Ukraini [Statistical analysis and trends in the hotel industry in Ukraine]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk. Priazovsky Economic Bulletin, 1(18), 311-316. Retrieved from: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2020/1_18_ukr/56.pdf. [in Ukrainian].
Rynok hoteliv v Ukraini pislia karantynu: rynok tilky pochynaie vidnovliuvatysia [Hotel market in Ukraine after quarantine: the market is just beginning to recover]. Retrieved from: https://100realty.ua/uk/articles/rinok-goteliv-v-ukraini-pisla-karantinu-rinok-tilki-pocinae-vidnovluvatisa [in Ukrainian].
Stan ta perspektyvy rozvytku turystychnoho ta hotelnorestorannoho biznesu [State and prospects of development of tourist and hotel restaurant business]: kolektyvna monohrafiia / za red. d.i.n., prof. Chepurdy H.M.; Cherkas. derzh. tekhnol. un-t. Cherkasy: ChDTU, 2019. 157 p. [in Ukrainian].
Stratehii ta tekhnolohii innovatsiinoho rozvytku korporatsii [Strategies and technologies of innovative development of corporations]: monohrafiia / za nauk. red. d-ra ekon. nauk, prof. O. M. Polinkevych. Lutsk: Vezha-Druk, 2018. 416 p. [in Ukrainian].
Polinkevych, O. and Kamiński, R. (2018). Corporate image in behavioral marketing of business entitie. Innovative Marketing, Vol. 14, Issue 1, 33-40. doi: 10.21511/im.14(1). 2018.04 [in English].
Polinkevych, O.M. (2016). Factors in the formation of advanced development of enterprises in the global crisis. Economic Journal – XXI, 156 (1-2), 59-63. [in English].
Yakushev, O.V. (2020). Іnnovacіjnі tehnologії v upravlіnnі bіznes-procesami pіdpriєmstv sferi gotel'no-restorannih ta turistichnih poslug. [Innovative technologies in the management of business processes of enterprises in the field of hotel, restaurant and tourist services] Scientific journal. Restaurant and hotel consulting. Innovations. Volume 3 No. 2. C. 195-208. [in Ukrainian].
Yakusheva, O.V., Gutsalyuk, O.M., Sushko, N.V. (2020). Іnіcіalіzacіja ta koncepcіja proektuvannja pіdpriєmstv gotel'nogo bіznesu v Kіrovograds'komu regіonі. [Initialization and design concept of hotel business enterprises in the Kirovohrad region] Scientific Journal. Bulletin of the East European University of Economics and Management. Series: economics and management. Issue #1 (28). Cherkasy: SUEM. P. 168-179. [in Ukrainian].