Наставництво, менторство й коучинг як стратегічні інструменти розвитку людського капіталу: типологія, ефекти та практики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.3.4

Ключові слова:

наставництво; менторство; коучинг; людський капітал; кадрова стратегія; організаційна культура; адаптація персоналу; HR-практики; лідерство

Анотація

У статті розкрито концептуальні засади менторства та наставництва як інструментів стратегічного розвитку людського капіталу в організаціях. На основі міждисциплінарного аналізу сучасних досліджень та емпіричних кейсів (Google, SAP, Deloitte, ДТЕК, Метінвест, Київський університет імені Бориса Грінченка) обґрунтовано відмінності між формалізованим наставництвом у публічному секторі та гнучким менторством у корпоративному середовищі. Виокремлено основні типи менторських взаємодій (класичне, peer-to-peer, реверсивне, групове, коучинг-орієнтоване) та проаналізовано їхню ефективність залежно від контексту впровадження. Представлено типологію форматів менторства з прикладами застосування, а також систематизовано ключові ефекти менторських програм – адаптація, залученість, формування кадрового резерву, емоційний добробут. Дослідження акцентує на менторстві як елементі емоційної інфраструктури організацій, що сприяє формуванню психологічної безпеки, культури зворотного зв’язку та розвитку лідерського потенціалу. Зроблено висновок про доцільність комплементарного поєднання наставництва й менторства як ресурсів інституційного зростання. Запропоновано напрями подальших досліджень, зокрема: вивчення довгострокового впливу менторства на кар’єрну успішність, дослідження ефективності різних моделей у різних секторах, інтеграція коучингових і цифрових компонентів у менторські програми.

Біографії авторів

Л. М. Ільїч , Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

доктор економічних наук, професор

О.В. Акіліна , Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

United Nations Development Programme. (2025). Human development report 2025. A matter of choice: People and possibilities in the age of AI. UNDP. Retrieved from https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2025

Deloitte. (2024). 2024 global human capital trends. Thriving beyond boundaries: Human performance in a boundaryless world. Deloitte Insights. Retrieved from https://www.deloitte.com/content/dam/assets-zone2/ua/en/docs/about/2024/DI_Global-Human-Capital-Trends-2024.pdf

Clutterbuck, D., & Lane, G. (2024). The Situational Mentor: An International Review of Competences and Capabilities in Mentoring. Gower Publishing.

Kram, K. (1985). Mentoring at Work: Developmental Relationships in Organisational Life. Administrative Science Quarterly. 30 (3). DOI: 10.2307/2392687.

Ragins, B., & Kram, K. (2007). The Handbook of Mentoring at Work. SAGE Publications. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/255662364_The_Handbook_of_Mentoring_at_Work

Edmondson, A. C. (1999). Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350–383. Retrieved from https://doi.org/10.2307/2666999

Edmondson, A. C. (2018). The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

European Mentoring & Coaching Council (EMCC). (2021). International Standards for Mentoring and Coaching Programmes (ISMCP). Retrieved from https://www.emccglobal.org/accreditation/ismcp/

Duhigg, C. (2016). What Google Learned From Its Quest to Build the Perfect Team. The New York Times Magazine. Retrieved from https://www.nytimes.com/2016/02/28/magazine/what-google-learned-from-its-quest-to-build-the-perfect-team.html

SAP Global Diversity & Inclusion Office. (2023). Mentorship Programs at SAP: A Strategic Approach to Talent and Belonging. Internal report.

Deloitte Ukraine. (2024). Deloitte Ukraine Impact Report 2023–2024. Deloitte. Retrieved from https://www.deloitte.com/content/dam/assets-zone2/ua/uk/docs/about/2024/ukr-deloitte-ukraine-impact-report-2023-2024.pdf

Borys Grinchenko Kyiv University. (2018). Regulation on the adaptation of newly appointed academic staff. Approved by the Academic Council decision No. 7 of August 30, 2018, Order No. 528. Retrieved from https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/nnc.rpl/adaptatsiya/polozhennya_pro_adaptatsiyu.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-11

Як цитувати

[1]
Ilich, L. і Akilina, O. 2025. Наставництво, менторство й коучинг як стратегічні інструменти розвитку людського капіталу: типологія, ефекти та практики. Економіка і організація управління. (Груд 2025), 36-45. DOI:https://doi.org/10.31558/2307-2318.2025.3.4.

Номер

Розділ

Статті